امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://shadi.cloob24.com
0

کلاس درس نوعی اجتماع کوچک به شمار می آیدکه نیاز به اجرای قوانین ومقررات می باشد.این تئوری بر ای آموزگارنی که از دست بچه ها به ستوه آمده اند را از یک نگاه تازه ای تبیین می کند وآنها را ازاداره راحت کلاسفاطمینان می بخشد.

از نظر تئوری هوش های چند گانه صرفا استفاده از کلمه ها برای آرام کردن کلاس -روش زبانی- کمترین تاثیر را درمعطوف ساختن توجه دانش آموزان خواهد داشت زیرا درخواست ها یا دستورهای زبانی معلمان اغلب در سخنان وبیانات زبانی دانش آموزان ناپدید می شود وموجب می گردد تاآنان صدای معلم را ازمیان صدا های اطراف خود تشخیص ندهند وهمین علت عدم توجه آنان به گفته های معلم است این امر در مورد دانش اموزان (کم توجه) (ناسازگار) (درس نخوان) بیشتر است.

مربی مهد کودکی که برای ساکت کردن کودکانف به نواختن موسیقی (باضبط صوت) می پردازد(هوش موسیقیایی)؛ اموزگار کلاس چهارمی که برای جلب توجه دانش آموزان به خاموش وروشن کردن چراغ اقدام می کند(هوش مکانی) وآموزگار دبیرستانی که از سکوت برای یادآوری وظایف دانش آموزان استفاده می کند(هوش درون فردی) همگی برلزوم به کارگیری روش های غیر زبانی واستفاده از روش هفت هوش جهت معطوف ساختن توجه دانش آموزان تاکید دارند.به شیوه های دیگری برای جلب توجه دانش آموزان درکلاس درس اشاره می کنیم:

- شیوه زبانی: روی تخته بنویسید: " لطفا ساکت" 

- شیوه موسیقیایی: یک عبارت ریتمیک راهمراه با دست زدن بیان کنید واز دانش آموزان بخواهید تاآن راتکرار کنند.

- شیوه حر کتی - جسمانی: انگشت اشاره خود را به علامت سکوت روی لب ها بگذارید و دست دیگرتان را بالا ببرید.واز دانش آموزان بخواهید تا حالات شما راانعکاس دهند.

- شیوه مکانی: تصویری از یک کلاس مرتب وآرام را روی تخته قرار دهید و باچوب به آن اشاره کنید.

- شیوه منطقی- ریاضی: با استفاده از یک ساعت مقدار زمان تلف شده را روی تخته بنویسید. دانش آموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شده روی تخته از ساعت کم شده است و از زنگ تفریح یا جلسه بعد باید جبران شود.

- شیوه میان فردی: درگوش یکی از دانش آموزان اهسته بگوئید: (اکنون وقت شروع درس است.آن را به دیگران هم بگو.) وآن گاه منتظر بمانید تا این گفته معلم به کل کلاس ابلاغ شود.

- شیوه درون فردی: شروع به تدریس کنید وبگذارید دانش آموزان خود رفتار خویش راکنترل کنند.

- شیوه طبیعت گرایانه: صدای سوت گوش خراش یک پرنده (یا کمی بهتر) یا یکی از حیوانات را پخش کنید.

ارسال دیدگاه