امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://shadi.cloob24.com
0

چه حد به ارزش خودش پی برده که به عنوان یک انسان منحصر به فرد و خاص تا چه حد خودش را دوست داره و تا چه میزان ارزش‌مندی خودش را درک کرده.

پس اگر می‌خوایم فرزندانی داشته باشیم که شغل و حضور موفق در جامعه داشته باشند باید عزت نفس را درآن‌ها پرورش دهیم.
چرا عزت نفس مهمه؟ اگر انسان از درون احساس ارزش‌مندی کنه؛ اگر از درون متوجه بشه که جایگاه‌ش کجاست هیچ‌وقت خودش را لایق تحقیر؛ حق خوری؛ اعتیاد و غیره نمیدونه و با داشتن عزت نفس میدونه از خودش دفاع کنه؛ در صلح زندگی کنه و جایگاه‌ش را حفظ کنه.
عوامل موثر در بالا بردن عزت نفس:
1. انتخاب: گاهی اوقات در انتخاب دچار چالش می‌شیم؛ فرزندان‌مان می‌خوان چیزی رو انتخاب کنن اما چون نمی‌تونیم ارتباط برقرار کنیم دچار اختلاف می‌شویم. از سن 2 سالگی کودک شروع به شناخت خودش می‌کند و اگر از همان زمان انتخاب‌های کوچک مثل خرید خوراکی؛ لباس و غیره بهشون بدیم تا از بین چند گزینه، گزینه‌ی درست را انتخاب کنند بهشون قدرت انتخاب می‌دیم.
2. نظر خواهی از کودکان: ما نباید فکر کنیم که کودکان سرشون نمیشه یا نمی‌تونن نظر خوبی بدن؛ در عوض در زمینه‌هایی که می‌تونن نظر بدن مثل نظر خواهی در تعطیلات آخر هفته؛ برنامه‌ریزی یک سفر و غیره نظر اون‌ها رو هم بپرسیم و اگر نمی‌تونیم نظر اون‌ها را عملی کنیم، نظری شبیه آن‌ها یا باید وانمود کنین که مثلاً از نظر تو این برداشت رو کردیم و با این کار احساس ارزش‌مندی به کودک میدیم و عزت نفس‌ش تقویت میشه.
3. دادن مسئولیت: گاهی اوقات والدین مسئولیت نمیدن چراکه خطری تهدیدشان می‌کنه یا کثیف کاری می‌کنند و غیره و کاری بهشون نمیدن. این کار کاملا اشتباهه و خیانت به کودکان است. در عوض غذا؛ کارهای شخصی و همه رو انجام میدن تا در راحتی کامل باشن وقتی نوجوان شدن می‌خوان عزت نفس بالایی داشته باشن و میگن که ما همه چیز رو که براتون آماده کردیم که این انتظار کاملا غیر منطقی هست.
والدین محترم ما باید فرزندان‌مان رو طوری تربیت کنیم که وقتی می‌خواد داخل جامعه بشه مهارت داشته باشه تا بتونه فرد موفقی بشه و نباید حمایت‌های بیش از اندازه طولانی مدت داشته باشن تا نه مهارتی یاد بگیرن نه توانایی و نه استعدادهاشون را کشف کنند. اگر کودک در زمان کودکی این‌ها را انجام نده، در نوجوانی و جوانی نمی‌تونه عزت نفس داشته باشه و نمی‌دونه جایگاه خودش را به عنوان یه انسان لایق بدونه چون شکل نگرفته و ما دنبال علت می‌گردیم که جامعه خرابه؛ دوستان ناباب داشته و غیره درصورتی که علت از خود ما شروع میشه که ما فرزندان‌مان را درست بار نیاوردیم.
مثلاً اگر دخترمون در کودکی مثلاً 5 یا 6 سالگی آشپزی کنه خود پنداره در کودک اونو یه انسان توانمند می‌کنه.
4. مقایسه کردن: گاهی اوقات نیت خیر هم داریم اما ناخواسته در صحبت با فرزندان‌مان بقیه را مثال می‌زنیم و تفاوتی که فرزندان‌مان یا فرزندان دیگر خانواده یا هم سن و سال‌های خودش در مدرسه پدر فامیل اسم‌شون آورده میشه و با هم مقایسه نیست درصورتی که این موضوع برای همه واضح و روشنه که هر انسانی به عنوان یک انسان منحصر به فرد صاحب استعداد؛ سلیقه؛ توانایی؛ نقاط مثبت و منفی خاصی به خودش هست و حتی با خواهر و برادر دوقلوی خودش هم قابل مقایسه نیست. چراکه هر انسانی خصوصیت خاص خودش را داره و این مقایسه کردن جز کار غیر منطقی و منسوخ شده جز دیگری نیست و فقط می‌تونن تاثیر و باور منفی روی خود پنداره بچه‌ها داشته باشه.
چه خوبه که ما بدانیم به عنوان پدر و مادر اگر تلاش می‌کنیم برای فرزندان‌مان برای گاهی اوقات که توان‌مند نیستیم که چالش را از بین ببریم بهتره از افرادی که درایت زمینه شایسته و توان‌مند هستند کمک بگیریم تا بتونیم با تلاش‌های صحیح و درست فرزندپروری، آینده خوبی را برای فرزندان‌مان رقم بزنیم.
بقیه عوامل بالا بردن عزت نفس در قسمت بعدی توضیح داده میشه.

ارسال دیدگاه