امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://shadi.cloob24.com
0

با رویکرد شکوفایی فطرت الهی  وآموزش انس  با قرآن ومحتوا وفعالیت های زبان آموزی در حوزه های یادگیری علوم - تربیت بدنی- دینی و...

1- مشاهده، فعالیت مشاهده، مهارت به کارگیری حواس مختلف، به منظور جمع آوری اطلاعات درباره اشیاء یا پدیده ها تعریف شده است به نظر بسیاری از روانشناسان، یادگیری مشاهده ای، یکی از مهم ترین انواع یادگیری انسان است. روانشناسان معتقدند نوآموزان مقدار زیادی از مفاهیم دانش ها، مهارت ها وسایر یادگیری های خود را از راه مشاهده رفتارها، جریان های محیطی و پدیده های طبیعی یاد می گیرند. در این فعالیت، اشیا ء و موجود حقیقی، عکس، فیلم و یا فرایند یک فعالیت درمعرض مشاهده فراگیر قرار می گیرد و با ارائه توضیحات لازم و فراهم سازی فرصت ها و زمینه های کنجکاوی، دقت و تمرکز، موجبات مشارکت نوآموزان و تحقق اهداف برنامه فراهم می شود.

2- گردش علمی: در فعالیت گردش علمی جامعه به عنوان یک مرکز یادگیری تلقی می شود. این الگو فرصت هایی را برای تعامل بین جامعه و برنامه های آموزشی، کسب تجارب واقعی و فعال شدن نوآموزان فراهم می کند.

3- آزمایش: فعالیت اجرای آزمایشی بر اصول یادگیری اکتشافی، استوار است به این معنی که در این فعالیت مستقیما چیزی آموزش داده نمی شود. بلکه موقعیت و شرایطی فراهم می گردد تا نوآموز خود ازآن طریق به پژوهش بپردازد و پاسخ مساله را کشف کند به عبارت دیگر اجرای آزمایش فعالیتی است که در جریان آن، نوآموزان عملا با به کاربردن وسایل تجهیزات و مواد درباره مفهوم خاص تجربه کسب کنند.

4- بحث و گفتگو:

5- شعر:

- قصه: قصه یا داستان به فعالیتی گفته می شود که در آن نویسنده فکر اصلی خود را در قالب حکایتی به خواننده ارائه می دهد. قصه می تواند کاملا جنبه تخیلی و غیرواقعی داشته باشد. و یا واقعیت زندگی در آن با تخیل و پرداخت نویسنده آرایش دیده باشد. با قصه به سئوالات گوناگون نوآموزان پاسخ داده می شود. نوآموز با قصه به رمز و راز محبی، موجودات عالم می اندیشد، تخیل و خلاقیت خود را پرورش می دهد و خود قصه های بدیع خلق می کند و در قالب قصه نقشه پیچیدگی های عالم خلقت را در ذهن خود ترسیم می کند.

7- نقاشی:

- کاردستی: کارهای دست سازسه بعدی که کودکان با اندیشه و تفکر خود خلق می کنند دارای حجم (یعنی، طول، عرض و ارتفاع) می باشد. کاردستی نامیده می شود. درانجام این فعالیت، کلیه حواس نوآموز تحریک و به کار گرفته می شود. نوآموز هنگام خلق کاردستی، لمس می کند، به رنگ و شکل آن توجه می کند. صدای حرکات، ارتعاشات و... رامی شنود با استفاده درست از ابزار، دقت، تمرکز و هماهنگی اندام مختلف او پرورش می یابد. شور و شوق فعالیت و خلاقیت در کودک به وجود می آید و موجب احساس رضایت و خشنودی او می شود.

9- بازی: 

- نمایش خلاق: نمایش خلاق یک روند علمی و گروهی کار با کودک است که در آن اولیاء و یا مربی مفاهیمی را آموزش می دهد وبه طور تجربی به کودکان می آموزد که بایستی تفکر تخیلی و بیان خلاق  داشته باشد. به زبان دیگر نمایش خلاق بازآفرینی مفاهیم و رویدادها توسط نقش آفرینی کودک به رهبری اولیاء و یا مربی است.

اولیاء محترم می توانند از طریق فعالیت های فوق که جز برنامه درسی دوره پیش دبستان  ومورد تائید دفتربرنامه ریزی وتالیف کتب درسی وزارت

آموزش و پرروش می باشد در آموزش کودکان خود که آینده سازان میهن اسلامیان هستند فعالانه مشارکت نمایند.

ارسال دیدگاه